Artista Opere Quadri Biografia Vita Pino Pinelli

Pino Pinelli

Home Page DepArt Artists
ARTISTI
Exhibition
MOSTRE
Fairs
FIERE
Gallery
GALLERIA
Books
PUBBLICAZIONI
Archivio
SIMETI
Foto Pino Pinelli

Back to Artists    TORNA ALLA LISTA ARTISTI

 

Biografia di Pino Pinelli

Works    OPERE

Biography    BIOGRAFIA

Exhibitions    MOSTRE

Pino Pinelli nasce a Catania nel 1938. Vive e lavora a Milano.
Negli anni Settanta è tra i protagonisti della corrente che Filiberto Menna definì Pittura Analitica distinguendosi, al suo interno, per la monocromaticità dei suoi lavori, e per la “disseminazione” che consiste nella rottura del quadro e nella collocazione a parete dei “frammenti / scaglie”, su cui da quel momento concentra la sua ricerca.
Le forme e i materiali si trasformano, nel corso degli anni, restando però sempre rigorosamente coerenti alla propria aniconicità; inventa una tecnica mista, risultante di vari materiali amalgamati che, ricoperti di velature di pittura, assumono le sembianze di una “pelle pittorica” sensualmente tattile, quasi come un velluto.
Tiene più di cento mostre personali in musei e istituzioni culturali italiane ed internazionali; ne citeremo solo alcune: Kunstverein Villa Franck di Ludwigsburg, Musée d’Art di Langre, Forum Kunst di Rottweil, Civica Galleria d’Arte di Gallarate, Kunstverein Schoss Lamberg di Steyr, Centro Espositivo la Rocca Paolina di Perugia, Istituto Italiano di Cultura di Londra e Praga, Cascina Roma San Donato Milanese, Villa La Versiliana di Pietrasanta, Museo Archeologico Eoliano “Bernabò Brea” di Lipari, Palazzo del Duca, Senigallia…
Tra le numerosissime mostre collettive, ricordiamo: Biennale di Venezia (1986 / 1997), Quadriennale di Roma (1986 / 2006), Triennale d’Arte Lalit Kala Akademi di Nuova Delhi, e tra i musei: Galleria Civica di Modena, Galleria Civica di Torino, Musée d’Art Modern di Parigi, Galleria Nazionale di Roma, Palazzo Forti a Verona, Villa Arson di Nizza, Kunstverein di Hannover, Haus am Waldsee di Berlino, Kunstverein di Bregenz, Hochshule für Angewandte Kunst di Vienna, Kunstverein di Francoforte.
Tra le esposizioni più recenti: Figure Astratte, Palazzo Rospigliosi a Roma, Fontana Manzoni Pinelli presso la Kreissparkasse di Rottweil, Figure Mancanti, Palazzo Bricherasio, a Torino, Pittura 70, Fondazione Zappettini, Chiavari e Milano, Arte italiana al MART di Rovereto, Pittura analitica al Museo della Permanente di Milano, “Pittura Aniconica. Percorsi tra arte e critica in Italia 1968-2007”, Casa del Mantegna, a Mantova, “Pensare Pittura – Una linea internazionale di ricerca negli anni ‘70”, Museo d’Arte Contemporanea Villa Croce, a Genova , “Le noir absolu et le lecons de ténèbres” Villa Tamaris Centre D’Art, La Seyne sur Mer, in Francia, “Monocromo. L’utopia del colore”, Convento del Carmine, Marsala, ”Superfici sensibili” , CAMEC , La Spezia, “Immagine della Luce”, Villa Clerici , Milano, “BAG”, installazione , Università Bocconi, Milano

 

Pino PinelIi was born in 1938 in Catania, where he made his studies.

In 1963 he moved to Milan, where he still lives and works. ln those years, he was attracted and fascinated by the artistic debate, which was truly alive thanks to personalities as Lucio Fontana, Piero Manzoni, Enrico Castellani.

He took part in the San Fedele Prize and in 1968 his first solo exhibition was hold at Bergamini Art Gallery.

At the beginning of the Seventies PinelIi opened an experimental phase in his work. He focused on the pictorial surface and its vibrations, exploring the essential connection between tradition and innovation.

The Topologies and Monochromes series were realised in this period. Surfaces became slightly uneasy, as if the artist wanted to show us the tension of painting itself. These works made him one of the leading artists of the Analytical Painting movement, as it was defined by the art critic Filiberto Menna.

Nevertheless, from 1976 Pinelli decreased the size of his paintings. Hanged on the walls, one next to the other, his paintings looked Iike broken into fragments by an explosion and disseminated into space. The artist put aside canvas and stretcher to focus on the concept of painting itself.

Giovanni Maria Accame wrote in the monography Pino Pinelli, continuità e disseminazione (Lubrina, Bergamo 1991):

“For Pinelli, the idea of painting limited by edges, falls through these buckskins. He introduced, instead, the concept of a painting in perpetual moving inside the phenomenal changing world. The exodus from the picture does not deny itself, but it offers, on the contrary, a different point of view.

Painting is explored in a different way but, at the same time, it explores an absorbing and never finished space. Painting squeezes itself to expand and it hides to reveal itself”.

Pinelli’s works are fascinating beyond the analytical painting lables. They are unsettling particles wandering through space in wide or small combinations, bringing memories of an impatient flexibility on their own skin. They show the tactile physicality and visual beauty of colours releasing light vibrations.